woensdag, februari 08, 2006

Rijbewijs

Als je in Californië gaat wonen, dan moet je je rijbewijs verplicht halen binnen 10 dagen. Je betaalt $26,= en dan mag je examen doen.
Wij wonen inmiddels al ruim een half jaar hier, maar hadden dat nog steeds niet gedaan. Daar was geen goede reden voor, we waren gewoon laks.
Niet alleen buitenlanders moeten opnieuw een compleet rijexamen doen, ook als je uit een andere staat komt moet je dat doen, maar vaak geldt hiervoor dat een theorie examen volstaat.
We hebben dus een theorieboekje gelezen. Ik heb hier ook uit geleerd dat het niet toegestaan is om met een geweer uit een rijdende auto te schieten. Dat is natuurlijk weer een tegenvaller. Maar je mag hier wel met een mobiele telefoon aan je oor, dus niet handsfree, bellen onder het rijden. Ze adviseren wel dat het veiliger is om de beller te vertellen dat je aan het rijden bent, en dat je beter op een later tijdstip kunt terugbellen.
Je moet eerst een theorie examen doen. Dit doe je staand in een soort stemhokje, terwijl je 36 vragen beantwoord. Hier mag je 6 fouten maken. Dan moet je weer in de rij gaan staan en dan kijkt iemand dat na. Edwin had 1, en ik 2 fouten. Als je daarvoor geslaagd bent, dan mag je een afspraak maken voor een praktijk examen, wat dan in je eigen auto afgenomen wordt.
Dat laatste heb ik vorige week gedaan. Edwin moet volgende week afrijden.
Ze controleren eerst je verzekeringspapieren. Daarna moest ik laten zien;
  • waar de claxon zat;
  • de beide richtingaanwijzers;
  • de handrem;
  • de alarmlichten;
  • hoe de handsignalen eruit zien;
  • de gewone verlichting;
  • hoe je de voorruit ontdooit. Dit is gewoon de voorruitontwasemer (aanjager, of hoe wij dat blazende ding ook noemen).

Na al deze controles stapte de examinator in en konden we vertrekken. Ik moest ongeveer 10 minuten in een kleine straal rondom het DMV-gebouw rijden. Heel rustig allemaal. Ik ben niet boven de 25 MpH uitgekomen. Een snelweg ga je niet op, en ik moest een stuk langs de stoeprand recht achteruit rijden.
Toen ik wat kletste, vertelde ze me met een zeer serieuze blik dat het niet toegestaan was om met elkaar te praten tijdens de test. Dat was volgens mij nog het moeilijkste voor mij, maar het is toch gelukt. Ik ben dus geslaagd.
Je mag niet meer dan 15 fouten maken en ik had er 3. Nou ja fouten.
Ze vond dat ik met de hele auto, en niet pas met de voorwielen, voor een witte stopstreep moest stilstaan. Hierdoor hebben eventuele voetgangers meer ruimte.
Mijn rechterbocht was iets te ruim, en ik keek niet genoeg over mijn rechterschouder voordat ik van rijbaan veranderde. Ach ja, als dat alles is wat ze aan te merken hebben op mijn rijstijl. Ik vond het allang prima, want het is best raar als er na 20 jaar weer iemand je rijstijl beoordeelt.

Als je rijbewijs na 5 jaar verloopt, dan moet je weer een nieuw rijbewijs aanvragen en dat krijg je alleen als je geen (snelheids)bonnen hebt gekregen. Die worden hier namelijk op naam bijgehouden. En dat scheelt ook weer in de verzekeringspremie. Ik ben blij dat ze dat niet in Nederland doen. Maar waarschijnlijk zou men dan ook veel rustiger gaan rijden.