dinsdag, maart 07, 2006

Cirque du Soleil - Corteo

Afgelopen weekend zijn we naar het Cirque du Soleil geweest. Edwin en ik hadden al 2 andere voorstellingen van hen gezien, maar nu zijn we samen met de kinderen geweest. De grote tent was opgezet in San Jose met de voorstelling Corteo. Het was ook nu weer zeer de moeite van het bekijken waard.

De "Grand Chapiteau" of "The big top" of op zijn Nederlands "de Tent" biedt plaats aan meer dan 2500 bezoekers. Zoals bij een Romeins amphitheater, zijn de stoelen gepositioneerd rondom het centrale ronde podium. Ik vind "tent" een beetje te simpel voor wat het is. Het is wel een tent, in de betekenis van het woord, maar dan eentje die met -tig haringen in het asfalt geslagen is. Van binnen is het ook niet zomaar een tent, hier zit heel wat high tech ingebouwd. Wij zaten precies voor de "regelkamer" en Edwin zag dat er ook routers van Cisco gebruikt werden. Nou die heb je niet nodig bij een - op zijn achterpoten rondhuppelend poedeltje - in de plaatselijke circurstent.

Ik weet niet wanneer deze show in Nederland (meestal Amsterdam) gegeven wordt, maar ik vind dat als je de kans krijgt om ernaar toe te gaan, je het echt een keer gezien moet hebben.

Tijdens de pauze (en ervoor en erna), kon je natuurlijk weer versnaperingen en allerlei memorabilia kopen.
Nu viel het ons wéér op dat er tijdens de pauze bij de drank- en popcorn afgifte helemaal geen geduw aan de balies is. In Nederland staat meteen de hele balie vol met mensen die dan hun bestellingen zo snel mogelijk willen plaatsen. Hier niet, hier staat iedereen geduldig in keurige rijen te wachten.
Ditzelfde gebeurt hier in de winkel. Als je in Nederland in de rij voor de kassa staat en er gaat een andere kassa open, dan weet iedereen niet hoe snel hij naar die nieuwe kassa toe moet. Iedereen kijkt dan dat oude vrouwtje met dat flesje koffiemelk boos aan, want waarom gaat zij niet boodschappen doen op een tijdstip dat iedereen aan het werk is. Die moeder met jengelende, op zompige koekjes, of krentenbol, sabbelende kinderen krijgt helemaal nooit de kans om op tijd weer bij die nieuwe kassa te zijn, want die heeft het veel te druk om de grijpgrage handjes van haar kinderen binnen het karretje te houden.
Hier kijkt iedereen elkaar aan en gaat dan in dezelfde volgorde naar die nieuwe kassa toe. Heel grappig dat gedisciplineerde maar wel een stuk rustiger en overzichtelijker.

3 Comments:

At woensdag, maart 08, 2006 5:14:00 p.m., Blogger Petra said...

Hoi Saskia,

Ik wilde even "hallo" zeggen, sinds een paar weken lees ik hier mee en ik vind je verhalen erg leuk. Vooral die van de wintersport!
Ik ben Petra en woon vlakbij Washington aan de oostkust. Ik hou zelf ook een blog bij. Ik heb dat van jou geloof ik via Rita gevonden.
Groetjes uit Virginia!

 
At woensdag, maart 08, 2006 9:37:00 p.m., Blogger Saskia said...

Hoi Petra,
Leuk dat je mijn blog leest. Ik kon geen e-mailadres van je vinden. Stuur je me die nog even of heb ik niet goed gekeken?
Groetjes,
Saskia

 
At donderdag, maart 09, 2006 4:11:00 p.m., Blogger Petra said...

Hoi Saskia,

Mijn email is Petra@kjsl.com en mijn blog adres http://nederlandseamerikaan.blogspot.com
Groetjes uit een (eindelijk) heerlijk warm Virginia!

 

Een reactie posten

<< Home