woensdag, januari 10, 2007

Begrafenis

Gisteren ben ik naar een begrafenis geweest. Tja, hier gebeuren ook wel eens dingen die niet zo leuk zijn.
In dit geval was het de vader van een kind op school. Met de moeder heb ik redelijk vaak contact. Hij was al een tijdje ziek, dus het kwam niet als een donderslag, maar 59 jaar is toch echt te jong. Niet dat er een acceptabele leeftijd zou zijn, maar jullie weten wel wat ik bedoel.
Nadat we hoorde dat hij overleden was, komt de gemeenschap hier blijkbaar op gang. Mensen sturen niet alleen kaarten, er wordt dan ook voor avondeten voor het gezin gezorgd. Er wordt telefonisch gevraagd of ze al voor die avond eten hebben, zo niet dan krijgen ze dat van diegene die dat dan wil aanbieden.

De ceremonie werd gehouden in het Oak Hill Memorial Park in San Jose. We reden er met z'n 3-en naar toe. Dat was voor mij natuurlijk wel fijn, want dan heb ik in ieder geval iemand om dingen aan te vragen mocht het hier totaal anders gaan dan in Nederland.
Nou dat valt reuze mee.
We gingen een gebouw in en daar was een receptie waar we konden vragen in welke ruimte de dienst voor deze man was. Het was dus in de "Chapel of the Oaks". Toen we buiten in de rij stonden om het gastenboek te tekenen, stond er een doedelzak speler. Dat was voor mij anders. Blijkbaar kan je zo iemand inhuren.
We kregen, voordat we de ruimte binnengingen, een briefje mee met het verloop van de dienst en een soort prentje van de overledene.
Binnen was de herdenkingsdienst en na verloop van tijd werd er aan het publiek gevraagd of ze nog herinneringen aan Michael hadden en die misschien met ons wilde delen. Er stond een 10-tal mensen op die wat over hem vertelden. Soms waren ze aangrijpend, en soms ook wel grappig.
Na een uur was het voorbij en ging de familie de kist begraven. Hier zijn wij niet bij geweest.

Wat me aan de begraafplaats opviel was dat er erg weinig grote grafstenen waren. Ik bedoel die verticale stenen. Hier hadden ze vooral "headstones" zoals ze ze noemde. Daar staat de naam enzo wel op, maar wordt voornamelijk gebruikt als aanwijsplek voor het graf, en die liggen ook veel dieper in het gras.
Verder is het hier weer veel massaler, er zijn verschillende ruimtes en gebouwen waar tegelijkertijd ceremonies gehouden worden.
Toen wij weer naar buiten kwamen, zagen we een Chinese familie met een kist lopen. Een eindje verder stonden allerlei Mexicanen met z'n allen onder een tent op de begraafplaats.
Dat was toch wel anders, in ieder geval niet zo intiem.

Labels: ,