dinsdag, oktober 31, 2006

Jack O'Lantern

Ook dit jaar gingen we weer pompoenen snijden om er Jack O'Lantern's van te maken.
De kinderen zagen al een paar dagen de pompoenen klaar staan bij de voordeur. Gelukkig hadden we zondag eindelijk tijd om ze te maken. Je kunt dit ook niet al te lang van te voren doen, omdat eenmaal opengesneden pompoenen uitdrogen en/of wegrotten. Dus het snijden gebeurd meestal een paar dagen voordat het Halloween is.
Vorig jaar wisten we nog niet hoe dat moest, nu wel, en waren we eigenlijk zo klaar.

Je zou het ook eens moeten proberen, het is best grappig. Alleen weet ik niet waar je zulke grote pompoenen in Nederland kunt kopen.

Hierbij het recept voor een echte Jack O'Lantern;

1. Men neme een pompoen, het liefst eentje met een platte kant, zodat het makkelijk snijden is.
2. Snij er een dekseltje af, onder een schuine hoek, zodat het deksel er niet in valt.
3. Zorg dat je een klein extra vierkantje meesnijdt zodat je altijd precies weet hoe hij weer terug moet.
4. Schep/schraap de pompoen leeg met een stevige lepel of ijsschep, haal alle pitten eruit.
"De pitten kan je eventueel roosteren in een oven. Eerst even heel goed schoonmaken onder stromend water, want ze zitten in een soort web vast.
Oven op 250 graden Fahrenheit of 150 graden Celsius zetten. Pitten op bakpapier uitspreiden, bestrooien met zout, of andere specerijen, en dan 1 uurtje laten roosteren. Wel om het kwartier een keer omschudden.
Af laten koelen en in een luchtdichte doos verpakken. Ze blijven een maand of 3 goed.
Is best lekker om op te knabbelen en is weer eens wat anders dan borrelnootjes."
5. Kies een figuur om uit te snijden en plak die op de pompoen. Je kunt natuurlijk ook zelf een figuur tekenen.
6. Neem een afdruk met een soort radeermesje.
7. Haal het papier eraf. Indien het niet zo goed zichtbaar is dan kan je er nog wat bloem over strooien, zodat de gaatjes beter te zien zijn.
8. Bewerk de pompoen met een klein zaagje of zoiets zodat je het uitgeradeerde patroon kunt volgen.
9. Nadat je alle stukken voorzichtig verwijderd hebt, is daar je opengesneden pompoen.
10. Waxine lichtjes erin en klaar is Jack.

! Happy Halloween !

5 Comments:

At woensdag, november 01, 2006 2:49:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ze zijn echt prachtig geworden, volgend jaar gaan we het ook proberen, handig zo'n handleiding.
Ook dat verhaal van dat Halloween spook en dat rijmpje, je kan merken dat het bij jullie echt speelt! Hier is het gewoon langs de deuren en leuren(om snoep) niet echt bijzonder, dan heb ik liever St Maarten zoals in NL.Dan zingen ze in ieder geval nog en hebben een mooie lampion.

 
At woensdag, november 01, 2006 9:34:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Weet je.... in groningen vieren ze zowel halloween met pumpkin carving als St Maarten, de koeien hebben staarten (en sinterklaas die elke dag op tv verschijnt).. maar ik mis de scary versierde huizen en verkleedde mensen wel....

 
At woensdag, november 01, 2006 12:57:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Leuk hoor, bedankt voor de handleiding. Helaas is hier in Brazilie geen enkele groot formaat pompoen te vinden. Daarnaast moet je echt in de halloween sfeer zitten, want hier doet er men er niets aan. Erg jammer. Het ziet er zo gezellig uit allemaal. Knap gemaakt hoor die Jack'O lanterns.

 
At zaterdag, november 04, 2006 2:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Volgens mij hebben wij een heleboel overeenkomsten... heb de afgelopen dagen slechts 1x mijn licht uitgedaan voor een uur of 01.00... en dat was de keer dat mijn dochter bij me in bed kroop! Las ik nou ergens dat je op weg was/gaat naar LA? Als je iets doorschiet, staat de koffie klaar hoor!
En leuk he, dat pompoen snijden? Kreeg echt de smaak te pakken. Mijn dekseltjes vielen er wel bijna in, begrijp nu dat ik die schuin had moeten snijden. Weer wat geleerd!

 
At zondag, november 05, 2006 8:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hier heb ik geen Jack O'Lantern gemaakt, wel een pompoen versierd voor een pompoen-veiling...

Volgend jaar doe ik het beslist ook een keertje. Wist niet dat je de pitten kon eten! Zal ik zeker onthouden!

Groetjes,

 

Een reactie posten

<< Home