maandag, oktober 23, 2006

Bekeuring

Nou heb je hier op de weg allerlei "Stop" plekken. Dat betekent dat je moet stoppen. Eind mei vond een politieagent op de motor (verstopt op een nabijgelegen parkeerplaats) dat ik niet met alle 4 de wielen tot een complete stop was gekomen. Ik sloeg af naar rechts, er was geen tegemoetkomend verkeer, links van mij is de parkeerplaats, en verder is dit een zeer rustig plekje. Maar goed, waarschijnlijk hielp het ook niet dat ik in Edwin's auto reed en niet in mijn eigen brave "bus". Ik werd dus aangehouden en moest aan de kant.
Deze keer werkte geen enkele charme van mijn kant (boehoe), ook niet de houding van ik ben een buitenlander, nee helemaal niets. Ik kreeg gewoon een bon. Wat die me ging kosten wist ik toen nog niet, kon hij me ook niet vertellen.
Tot overmaat van ramp reed ook Rita nog voorbij en zag mij daar aan de kant staan met een schrijvende politieagent.
Een week daarvoor was ik al met mijn eigen auto geflitst in onze straat. Je mag er 25 mile per uur en ik reed een paar mile per uur te hard. Omdat 2 bonnen binnen zo'n kort tijdsbestek niet goed is voor je verzekeringspremie, opperde Edwin om die snelheidsbon maar voor zijn rekening te nemen. Beide auto's staan tenslotte toch op zijn naam en hij hoefde hiervoor alleen maar te bevestigen dat hij reed. Zo gezegd zo gedaan. Een paar weken later krijgen we een brief waarin staat dat Edwin niet de bestuurder was en dus werd de bon kwijtgescholden. Huh? Waarschijnlijk ziet de bestuurder van de auto op de foto er niet echt mannelijk uit (wat ook klopt). Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Afijn, die andere bon kreeg ik dus wel.
Nou zijn er hier een paar mogelijkheden;
1. Je bent het er niet mee eens, en dan stap je naar de rechter.
2. Je bent het ermee eens en betaald, in dit geval $153, =.
3. Je bent het ermee eens en betaald, en je doet ook nog "Traffic school" waarmee je eens in de 18 maanden een bon kunt verdoezelen voor je verzekering. Hierdoor krijg je dus geen verhoogde verzekeringspremie. Dit kost nog eens $20, = extra.
Ik koos voor optie nr. 3, gezien mijn verleden.
Traffic School mag je ook online doen, en dat leek me wel handig, want doordoor hoef je niet een HELE zaterdag in een klaslokaal te zitten, maar mag je op je eigen tempo thuis doen.
Dat heb ik afgelopen week iedere avond gedaan terwijl Edwin toch in San Antonio, Texas, zat voor een conferentie. Tjonge, je krijgt 6 modules met ieder ongeveer 150 pagina's. Na iedere module krijg je een test en als je die goed aflegt dan mag je verder. Iedere slide heeft een wachttijd, dus je kunt niet doorklikken in een hoog tempo. Nee, iedere module kost je gemiddeld 1 á 1,5 uur.
Hierna moet je nog een keer naar een UPS kantoor om jezelf te identificeren en nog een test af te leggen, en als die goed is ben je pas klaar met je bekeuring.
Dat heb ik vanochtend gedaan. Zie hier mijn certificaat;
Als ze dit in Nederland zouden doen, dan denk je wel wat langer na voordat je te hard rijdt. Betalen van een bekeuring is vervelend, maar ook heel snel weer vergeten, maar meer dan een week of een hele zaterdag kwijt aan een rijschool en ook nog betalen, dat voel en merk je veel meer.
Vertel het ze maar niet in Driebergen, het zou ze nog op ideeën kunnen brengen.

3 Comments:

At woensdag, oktober 25, 2006 10:04:00 a.m., Blogger @nn said...

Een ticket, wat een gedoe hier. Ik ben al bang dat ze achter me zouden rijden met flikkerlichten, iedereen in de buurt ziet je staan, wat een vernedering.
Daarom dat ik ook liever met mijn brave, trage bus rondcruise, en tot hier toe al veel geluk gehad.

 
At woensdag, november 08, 2006 5:25:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hmmm, ik ben benieuwd hoe ze dat aanpakken met fietsers. Ik fiets namelijk naar college en onderweg kom ik wel een aantal STOP borden tegen, maar ik stop nooit volledig (ook niet op 4 wielen ;)) Voor fietsers is dat teveel moeite, het is makkelijker als je nog op je fiets zit en heeeeel langzaam afremt. Maargoed, ik ben dus gewaarschuwd :)

(ik ben op je blog gekomen via ann's blog)

 
At woensdag, november 08, 2006 5:35:00 p.m., Blogger Saskia said...

Goede vraag! Weet iemand misschien het antwoord hierop, want dit heb ik tijdens mijn Traffic school ook niet geleerd.

 

Een reactie posten

<< Home