donderdag, oktober 16, 2008

De boodschappentas

Eindelijk begint het hier nu ook door te dringen, het is beter voor het milieu als je een eigen boodschappentas meeneemt naar de winkel. Je krijgt zelfs $0,03 korting op je boodschappen als je een eigen tas meeneemt. Dus dat helpt in deze tijd van economische malaise.
Normaal gesproken worden je boodschappen direct na het betalen voor je ingepakt. Automatisch gebeurt dat hier in een klein plastic zakje, maar als je papier wilt moet je dat even zeggen.Alles gaat in die kleine tasjes, met als gevolg dat zelfs een beetje boodschappen al gauw zo’n 6 plastic tasjes opleveren. Handig om weer te hergebruiken als vuilniszakje in de keuken.
De eerste keer dat ik een eigen tas meenam vonden ze dat nogal verwarrend, want wat moesten ze nu doen met het vlees, dat altijd even apart in een plastic zakje gestopt wordt i.v.m. besmettingsgevaar voor de rest van de boodschappen. Toen ik zei dat het allemaal gewoon in de grote tas mocht geloofden ze me niet helemaal en vroegen ze het dus bij ieder volgend item opnieuw. Ja, alles mag daarin. Ze vonden me maar een vreemde troela denk ik, want wie wil nou alles in een grote tas stapelen?Een andere keer liep ik met mijn karretje met boodschappen over het parkeerterrein naar mijn auto en werd, in het Engels, aangesproken door een dame die vroeg of ik Nederlandse was? Inderdaad hoe zie je dat? Kijk ik ben dan wel lang, maar om dan meteen aan te nemen dat ik Nederlandse ben? Nee hoor, antwoordde ze, nu in het Nederlands, ik herken de boodschappenkrat, dat is zo lekker Hollands. En inderdaad ik krijg zo vaak opmerkingen over de krat; wat handig, hoe doe je dat, het lijkt wel toveren, waar heb je die gehaald, en meer van dat soort opmerkingen.
Tegenwoordig wil men hier ook "groener” en dus milieubewuster leven. De waterwegen liggen vol met plastic zakjes en dat moet nu afgelopen zijn.
Bij de meeste winkels kan je nu herbruikbare tassen kopen, maar ze zijn allemaal van het kleine formaat, niet zoals wij de AH-, Super de Boer en C1000 tassen hebben.
Alleen de Costco heeft grotere formaat tassen, je kunt ze kopen in pakketten van 3 tegelijk, dus het gaat de goede kant op.
Maar nu sprak ik weer iemand die me vertelde hoe fijn dat toch was, zo'n grote Costco tas, ze waren zo handig om de opgevouwen was in te vervoeren naar de bovenverdieping want je kunt ze om je schouders hangen en dus meerdere tassen tegelijkertijd meenemen???? Ze heeft nu een tas voor elk gezinslid. En iedere keer als ze boodschappen doet vergeet ze de tassen mee te nemen, en koopt ze weer een setje bij de Costco.
Mijn hemel, snappen ze nu nog niet dat die dingen voor boodschappen zijn en dat die gewoon in de auto horen te liggen.
Het blijven ook consumeerders.

Labels: , , ,

4 Comments:

At vrijdag, oktober 17, 2008 8:29:00 a.m., Blogger ziekteverloop Marjan said...

Ja, met die krat scoorde ik ook gigantisch onderweg: reuzepraktisch ook om je was (echt waar!) mee naar en van het washok te vervoeren. Opklappen en naast de wasmachine schuiven tijdens het wassen. Zullen we maar een handeltje opzetten? Volgens mij lopen we dan binnen...! ;)

 
At zaterdag, oktober 18, 2008 9:07:00 p.m., Blogger Mari said...

Ik moet een krat aanschaffen inderdaad.

En wij hebben veel tassen altijd.

 
At dinsdag, oktober 21, 2008 5:24:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Nou niet alleen dat krat ook mijn fietstassen scoorden in Brazilie altijd.
Hier in Dubai word je ook dood gegooid met platic tasjes. Hoewel onze buurtsuper nu ook een jute boodschappentas verstrekt en je laat betalen voor de plastic tasjes. Helaas is deze super nog steeds de enigste die dat doet.

 
At donderdag, oktober 23, 2008 8:01:00 a.m., Blogger Sylvia said...

Soms begrijpen ze het echt niet hier in Amerika. Neem nou de Whole Foods. Een tijdje geleden maakten ze veel reclame dat ze de plastic zakjes gaan bannen uit de winkels. Gestimuleerd wordt om je eigen tas mee te nemen en anders krijg je een papieren tas. Prima zaak. Nou ga ik (bijna) nooit naar de Whole Foods maar vorige week was ik er even voor wat bagels en croissants en wat zien ik? Die moet je gewoon in een plastic zakje stoppen. Jaaaaaa, als je het nou doet moet je het ook goed doen!
Groetjes uit Virginia!

 

Een reactie posten

<< Home