woensdag, augustus 24, 2005

Naar school

Nou dat was best spannend, naar school gaan in een land waar je de taal niet spreekt (vond ik).
Maar vanochtend stonden ze weer even vrolijk als altijd op. Ze waren zo blij dat ze eindelijk hun uniformen aan mochten. Dat is op deze school, Simonds Elementary een aantal jaar geleden weer ingevoerd en het valt best mee.
De keuzes die ze hebben zijn een donkerblauwe lange broek, korte broek, broekrok, of rok.
De bovenkant mag wit, bordeaux rood, of huntergreen zijn en moet ingestopt worden in de broek. Het zijn allemaal poloshirts of witte blousjes voor de meisjes. Ook mogen ze sweatshirts of vesten dragen maar die zijn allemaal donkerblauw.
Als je nu een witte meisjespolo koopt, dan is de stof iets dikker dan dezelfde unisex- of jongenspolo, omdat hij misschien wel door zou kunnen schijnen. Ja, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Ze moeten dichte (sport)schoenen aan en ze mogen niet rennen op het schoolplein zelf, wel op het gras.
De kinderen kozen vandaag de witte polo's, en na de boterhammen (we blijven Nederlands ontbijten) konden we gaan.

Bas gaat van 8.50 tot 12.50 uur naar school en heeft geen lunch maar wel een snack. Zijn juffrouw heet Mrs. Reed.
Maaike gaat naar school van 9.05 tot 15.03 uur en haar juffrouw heet Mrs. Reghitto.
Hier worden de leraren met meneer en mevrouw aangesproken. Zeker geen voornamen zoals in Nederland.

Ze lijken ons allebei heel aardig, ze zijn al wat langer juf, en de school is bekend met kinderen die de Engelse taal niet spreken dus dat geeft wel vertrouwen.

Bas hebben we na 5 minuten al achtergelaten en toen we een half uur later terugkwamen stuurde de juf ons al weg met de mededeling dat het goed ging.

Maaike begint iets later en wij zijn samen met de andere ouders de klas mee in gegaan.
Maaike zit naast een jongen waarvan de moeder een Nederlandse is (beetje toevallig) en hij verstaat en spreekt het Nederlands ook. Maaike vindt dat natuurlijk prettig en hij heeft haar vandaag al kunnen helpen.

De juf van Maaike stuurde vrij snel alle ouders de klas uit en toen zijn we koffie gaan drinken op het schoolplein.
De oudercommissie (PTA) had een welkomstkoffie georganiseerd voor de ouders. Ik werd meteen gevraagd om vrijwilliger te worden en mee te helpen. In Amerika is zoiets heel gewoon.
Het schoolbudget wordt vergroot door allerlei extra inzamelingsacties. Op deze school worden b.v. de muziek- en computerlerares niet door het gewone schoolbudget, maar gefinancierd door de ouders.

De openbare scholen hebben veel hulp van de ouders nodig om goed te kunnen functioneren. Onze school verwacht van iedere ouder 40 uur hulp per jaar. Dit varieert van meehelpen in de klas, copieren, tot de tuin bijhouden en het onderhouden van speeltoestellen. Er zijn gemiddeld 2 ouders per dag in de (lagere) klassen aanwezig om de leraren te assisteren met allerlei administratieve- en knutsel rompslomp.

Toen ik 's-middags Bas ophaalde had hij al een tekening en een blaadje waarop "alphabetsoup" stond. Dat is een soepbord met letters erin, hij moest de letters A en B omcirkelen en erboven schrijven. Ze beginnen hier al in kindergarten met het leren lezen. Hij was hartstikke enthousiast.
Daarna liepen we samen over het schoolplein waar Maaike lunchpauze had en ik verwachtte een rustig in een hoek zittend meisje aan te treffen, maar nee hoor, ze liep samen met een ander meisje over het plein en die keuvelde er lustig op los in het Engels. Toen ik Maaike vroeg wat ze allemaal zei, antwoordde ze: "Dat weet ik niet maar we gaan naar de bathroom, want zij moet plassen."
Maaike heeft gerekend, dat is handig want daarvoor hoefde ze geen Engels te kennen (zei ze zelf).
De juf heeft een verhaal voorgelezen en dat snapte ze natuurlijk niet maar er zaten plaatjes bij en daardoor kon ze me toch vertellen waar het verhaal over ging.
Toen ik haar aan het eind van de schooldag ophaalde samen met Bas was zij ook erg enthousiast. Dus wat had ik me nou druk gemaakt? Ach, misschien komt het nog.
In ieder geval willen ze morgen ook weer naar school, en dat is een geruststelling.

Labels: , , ,