zaterdag, augustus 04, 2007

Vanity plate

In Amerika is het mogelijk om je eigen Vanity plate (Personalized licence plates) op je auto te zetten. Dus een kentekenplaat met een door jezelf gekozen tekst.
Online kan je bij de DMV kijken of de gewenste gegevens die je op je nummerplaat zou willen hebben, nog beschikbaar is. Ook kan je kiezen uit verschillende achtergronden voor je nummerplaat.
De combinatie moet uit minimaal 3 en maximaal 7 karakters bestaan. Bij de aanvraag moet je ook vermelden wat de naam betekent, en dan wordt de combinatie beoordeeld door een commissie. Je mag dus geen kwetsende of vunzige teksten op je nummerplaat zetten, en natuurlijk moet de tekst uniek zijn.

Aangezien ik (als verrassing) voor Edwin een eigen plaat wilde bestellen heb ik eerst zijn naam ingevoerd, maar die was natuurlijk allang weg. Ook met allerlei nummers erbij of een combinatie met zijn initialen.
Ik had de platen al in januari besteld, in maart kwamen ze binnen. Ging ik tijdens de afwezigheid van Edwin de platen halen bij de DMV, bleken ze de letters niet in het midden te hebben gezet. Dat vond ik geen gezicht, dus heb ik ze weer terug gegeven en ze zouden nieuwe maken. De mensen aan de balie snapten niet wat er stond en spraken het uit als Edzjee.
Normaal gesproken duurt het 8 tot 12 weken voordat de platen klaar waren, dus ik dacht dat is mooi voor zijn verjaardag nog binnen. Maar nee hoor, mijn geduld werd aardig op de proef gesteld en uiteindelijk kwamen ze half juli binnen. En vanaf nu zit Edje op de auto.

Omdat je maar maximaal 7 karakters kunt gebruiken, zijn er zeer creatieve oplossingen. Het is een soort SMS taal, omdat ze letters, tekens en getallen door elkaar gebruiken. Amerika is niet het enige land waar dit mag, diverse andere landen hebben dit ook. Eigenlijk moeten we dit ook in Nederland gaan invoeren. Het is toch leuk om te proberen te ontdekken wat je voorganger met zijn nummerplaat bedoelt. Dat maakt het toch een stukje plezieriger in die eeuwige files.

Labels: , , ,

5 Comments:

At zondag, augustus 05, 2007 1:08:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Wat een leuk idee, een persoonlijk kenteken! Hoe was Edje's reactie?

 
At zondag, augustus 05, 2007 2:18:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Leuk hoor, vooral die "raad het plaatje" die je vaak in de States ziet....

 
At zondag, augustus 05, 2007 1:18:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Grappig idee. Ik denk dat ik meer op de nummerplaten zou gaan letten dan op het verkeer. Men is vaak wel vindingrijk en creatief met die teksten .

 
At maandag, augustus 06, 2007 1:38:00 p.m., Blogger @ndrea said...

'Great minds think alike...' Guess wat ik Martijn voor zijn verjaardag in februari (!) gaf? Alleen is de 'follow up' hier niet zo snel van de grond gekomen, zoeken nog steeds naar leuke tekst (die nog niet al bezet is).
Edje klinkt goed! (hoe vond hij het zelf?)

 
At maandag, augustus 06, 2007 1:39:00 p.m., Blogger @ndrea said...

'Great minds think alike...' Guess wat ik Martijn voor zijn verjaardag in februari (!) gaf? Alleen is de 'follow up' hier niet zo snel van de grond gekomen, zoeken nog steeds naar leuke tekst (die nog niet al bezet is).
Edje klinkt goed! (hoe vond hij het zelf?)

 

Een reactie posten

<< Home