maandag, juni 04, 2007

Schoolreisjes

Afgelopen week domineerde voornamelijk de school in onze agenda.
Woensdag had Maaike haar uitstapje naar het Planetarium bij het De Anza college. Omdat een andere ouder had afgezegd, werd mij dinsdagmiddag alsnog gevraagd of ik mee kon. Tuurlijk, wilde ik wel mee.
Het planetarium is net helemaal vernieuwd en heeft o.a. een nieuwe Infinium S star projector geïnstalleerd. Hiermee worden de sterren geprojecteerd op het half ronde plafond.
Vooraf werden er vragen aan de kinderen gesteld over welke planeten ze 's-avonds zouden kunnen zien, als ze naar buiten keken. Bij iedere planeet werd even stil gestaan of hij/zij te zien was met het blote oog, of dat je een sterren- of verre-kijker nodig had.
Hierna werd het licht gedimd en kregen ze een slideshow te zien waarbij een bus door het zonnestelsel beweegt. Tijdens de busrit kregen ze ook echte foto's te zien van de planeten.
Hierna kregen we de complete ligging en formatie van het sterrenstelsel op het plafond te zien. Ik vond het behoorlijk detaillistisch.
Na afloop werd er door de spreker vragen gesteld waarop Maaike gewoon antwoord wist, terwijl ik het antwoord echt niet wist. Tja, je kunt maar ergens je interesse in hebben.

Vrijdag was de beurt aan Bas en zijn schoolreisje, en ook hier mocht ik weer mee.
Dit reisje was duidelijk veel minder educatief, want zij gingen naar Happy Hollow, een plaatselijke dieren-/speeltuin.
Ik ben er in november met mijn vader ook geweest, en toen vond ik het niet zoveel voorstellen.
Mijn verwachtingspatroon was dan ook heel laag, maar het bleek toch een stuk leuker te zijn in de lente.
Nadat we een uurtje door de dierentuin hadden gewandeld, kwamen we bij aan de speeltuin. Er werd driftig van alle speeltoestellen gebruik gemaakt.
En terwijl ze onder de bomen naar het sprookje van Repelsteeltje zaten te kijken bij het poppentheater, aten ze allemaal hun meegebrachte lunch op.
Heel leuk om te zien dat Repelsteeltje hier precies hetzelfde verhaal is als in het Nederlands, maar het mannetje heet dan Rumpelstiltskin. En dat duurde even voordat ik dat goed verstond.

Hierna nog even door het doolhof, en nog -tig keer van de glijbaan en op de piratenboot, en toen was het welletjes en gingen we weer richting school.

Zo leuk als ze er in de films misschien uit zien, zo oncomfortabel zijn die overbekende gele Amerikaanse schoolbussen.
Dat ze daar nou niets beters voor kunnen verzinnen.
De banken zijn bekleed met bruine skai, er is geen gordel te bekennen, airco bestaat ook niet, alleen heel veel raampjes die naar beneden kunnen, wat ook iedereen doet. Je waait dus weg in de bus op de snelweg.
En dat terwijl iedereen hier altijd zo bang is voor aansprakelijkheid, en alles altijd zo veilig mogelijk moet.
Ach ja, na twee ritten binnen een week heb ik het voorlopig wel weer eventjes met die dingen gehad.

Labels: , , ,