maandag, juni 07, 2010

Poetsen en sorteren

Het beloofd een huishoudelijk blogje te worden deze keer. Want we zijn voornamelijk bezig met rommel ruimen en schoonmaken. Terwijl ik met Maaike zaterdag en zondag bij een laatste volleybal toernooi in Watsonville ben, ordent Edwin, met behulp van Bas, de kledingkasten in onze slaapkamers.
Wij hebben, toen we hier kwamen, stellingkasten binnen in de hangkasten geplaatst en die halen we er nu weer uit.
Alles wat aan kleding niet meer terug gaat in de hangkast gaat mee in de zeecontainer. Maar eerst gaan we kijken wat er nog past. Bij Maaike valt dat reuze mee, want die droeg afgelopen jaar haar eigen kleding op school. Maar bij Bas is het, door zijn schooluniform, nog maar bar weinig wat past.

Omdat ik hier een lekker grote trommel heb in mijn wasmachine, heb ik een paar maanden geleden alle dekbedden en kussens gewassen. Ik bedacht ineens dat het wel handig was om mijn tuinstoelkussens ook nog een keer te wassen in de wasmachine. Eenmaal gewassen kunnen ze zo op het droogrek om in de zon te drogen.
Ineens bedacht ik me om de tuinmeubelen zelf ook eens een keer schoon te maken.
Na 5 jaar in de zon en regen te hebben gestaan, werd het teakhout wel erg grijs.
En daarvoor hadden ze hier een prachtig, biologisch afbreekbaar, niet giftig voor het milieu, spulletje. Eigenlijk is het voor teakhouten dekken, maar dat werkt ook voor tuinmeubelen.
Want om nou alles weer met de hand te schrobben daar had ik geen zin in.
Dit werkte perfect; meubels natmaken, korreltjes met afgepast warm water aanmaken, roeren en opspuiten met een plantenspuit. Even 10 minuten laten staan (borrelt als een gek) en de bruine drek loopt ervan af. (Net als van mijn voeten en kleding). Nog even wat naborstelen en afspuiten met een waterspuit, opdrogen en de meubels zijn weer bruinig. Goed toch?
Ze kunnen zo de container in om in Nederland weer lekker grijs te worden.

Labels: , ,