woensdag, september 14, 2005

Kapper

We zijn weer een ervaring rijker.
De kinderen zijn bij de kapper geweest. Edwin is bij de kapper geweest. En ik ben bij de kapper geweest. Ik heb het best lang uitgesteld, want om nou zomaar een kapperszaak in te lopen en te zeggen:" Knip maar wat" is best eng als je er nooit bent geweest. Althans dat vind ik.
Na wat navragen op school ben ik bij een kapsalon, Studio G, bij ons in de buurt geweest. Ik heb altijd het idee dat een kapsalon in de buurt minder goed is dan een kapsalon verder weg. Onzin natuurlijk, maar hoe dat komt weet ik niet, maar dat heb ik nou eenmaal.

Eerst wordt je haar gewassen. In Nederland staan ze achter je maar hier staan ze aan de zijkant. Daarna vragen ze hoeveel er af moet, en dan is het dus ook de bedoeling dat je precies aangeeft hoeveel. Dus "alleen de puntjes" of "wat nodig is" werkt hier niet. En dan ook nog in inches.
Bij navraag later op school en op het werk bleek dat je echt moet zeggen hoeveel, omdat klanten blijkbaar erg boos kunnen worden als het er niet uitziet zoals ze dachten dat het er uit zou zien, dus nemen ze (weer) het zekere voor het onzekere en moet jij precies zeggen hoeveel er af moet.
Afijn, ik gaf aan hoeveel (met mijn vingers) en dan knippen ze van alles aan de achter- en zijkant. Toen gingen ze tot mijn verbazing mijn haar föhnen. Toen dat droog was zei ze: "Zal ik je lok ook even knippen, want die is best lang"?!? Dat was eigenlijk het enige waar ik last van had. Dus dat snap ik dan weer niet.
Wat ik wel leuk vond is dat ze (bij deze kapsalon) mij in de stoel ronddraaien en zelf blijven zitten. Zo zie je de andere klanten ook en hoef je niet de hele tijd naar je eigen hoofd te kijken.
In ieder geval was ik blij dat ik niet naar buiten liep met een watergolfkapsel, want die zie je hier ook genoeg, maar wel met een typisch gefohnt kapsel en een behoorlijk bedrag armer. Het is hier ook de bedoeling dat je fooi geeft van gemiddeld 18%.

Hierna ging ik Bas ophalen en de kinderen bij Maaike in de klas vroegen of ik geknipt was, het viel dus op. Toen ik vroeg of het er goed of slecht uit zag zeiden ze: "It looks okay, but I liked it better first".
Ik ben thuis maar weer even onder de douche gesprongen.

Labels: , ,