donderdag, september 01, 2005

Weer een week voorbij

De kinderen zitten nu een hele week op school en vinden het nog steeds erg leuk.
De juf van Bas zegt steeds dat hij het heel goed doet. Toen we aan Bas vroegen of er ook nog andere kindjes met hem willen puzzelen zegt hij: "Ja, maar dan zeg ik gewoon "I don't speak English" en dan gaan ze weer weg". Hij wil namelijk alleen puzzels maken.
Verder leert hij iedere dag 2 letters van het alfabet. Dat doen ze hier met een liedje waarbij ze de letters moeten uitbeelden. Heel grappig maar op de vraag hoe de "e" klinkt zegt hij hier heet dat "ie". Hij weet dus het verschil. Ook hebben ze allebei huiswerk. Bij Bas was dat een rode appel met zijn naam erop waarop hij door middel van b.v. foto's moet laten zien wie Bas de Boer is.
Bij Maaike was dat een papieren (meisjes) pop die uit moet beelden wie Maaike is. Dat mag met papier, stof, stift of wat dan ook. En ze heeft een (papieren) quilt meegekregen. Dat is huiswerk voor de hele familie. Hierop moeten we uitbeelden wat wij als gezin graag samen doen.
Maaike heeft van een meisje uit haar klas een briefje gekregen waarop stond dat ze graag Nederlands van haar wil leren en dan zou zij haar Engels leren. Dit briefje was in het Nederlands en Engels geschreven. De vader van dat meisje is nl. Nederlander.
Ook stond haar moeder gistermiddag op het schoolplein met een tas van de Hema en daarin zat een pond DE koffie roodmerk, want die vonden ze lekker. Valt mij natuurlijk meteen op zo'n tas.

Woensdagavond hebben we een Kindergarten picknick gehad, zodat alle families elkaar kunnen ontmoeten. Dat was op school, er waren hotdogs, watermeloenen, koekjes, chips en drinken. Heel gezellig. Zeker als je dan van een andere ouder hoort dat Bas het jongetje is dat geen Engels spreekt maar Spaans en Frans?!? Wisten jullie niet hè, nou wij ook niet.

Maaike gaat ook goed, volgens haar juf spreekt ze niet veel, maar wijst ze veel aan. Ze praat wel met haar buurjongetje in de klas. Die spreekt nl. een klein beetje Nederlands. Ze zijn ook de hele tijd bij elkaar in de buurt. Het helpt haar wel om in ieder geval met iemand te praten. Tussen de middag (12.50 uur) haal ik Bas op en dan heeft Maaike haar lunch net op en dan ontmoeten we elkaar bij de picknicktafels op het schoolplein. Heel leuk om te zien hoe het daar nu aan toe gaat. Er komen ook steeds meer kinderen uit haar klas naar mij toe tijdens mijn picknicktafelsessies met de vraag hoe ze nou iets tegen haar kunnen zeggen, want dat willen ze zo graag. Ik vind dat erg aardig van hen. Maar blijkbaar weten zij ook hoe dat is, want toen ik aan een paar kinderen vroeg hoeveel talen zij dan spreken antwoorden er 5 van de 6, dat ze 2 talen spraken, Mandarijn en Taiwanees kwamen het vaakst voor.
In ieder geval vinden ze het allebei nog steeds heel erg leuk op school. Dus dat scheelt mij weer wat zorgen.

Afgelopen vrijdag ben ik heel de ochtend bezig geweest om te helpen met kopieen te maken voor de hele school. Best leuk, niet het kopieren, maar dan ontmoet je ook nog andere moeders. Ik vergeet hun namen zowat meteen, maar zij herkennen mij de volgende dagen wel weer.
Ik ga vanaf volgende week iedere woensdag bij Bas in de klas helpen.
Gisteren werd ik ook gebeld voor Engelse les voor mijzelf. Wanneer dat precies start en hoeveel uren per week weet ik nog niet.

Het is het komende weekend "Labor Day weekend" en iedereen heeft maandag vrij (lang weekend). Wij willen hier natuurlijk ook gebruik van maken om weer wat van Amerika te zien dus gaan we samen met alle Amerikanen in de file te staan.
We zullen zaterdagochtend heeeeel vroeg (rond 6.00 uur) naar Lake Tahoe gaan. Dit is een meer dat in de Sierra Nevada ligt. Het is ongeveer 4 - 5 uur rijden vanaf hier.
Het was behoorlijk moeilijk om een betaalbare hotelkamer te regelen. Ben benieuwd hoe druk het zal worden.

Labels: , , ,