woensdag, december 07, 2005

Sint

Nou Sinterklaas is natuurlijk weer bij jullie in Nederland geweest? Ik hoop dat het gezellig was.
Hier hoor of zie je hem niet. Maaike deelde ons mee dat ze wist hoe die vork in de steel zat bij Sint. Dat zei ze vorig jaar ook al omdat ze dat van haar nichtje gehoord had, maar toen heb ik het gewoon genegeerd. Maar ze kwam er nu weer op terug. Dus hebben we besloten om Bas het ware verhaal over de Goedheiligman ook te vertellen.
Zeker omdat het hier helemaal niet leeft. We konden bij de Nederlandse club naar Sinterklaas, maar dan vond ik hem zo "uit de lucht vallen" en voelde daar ook weinig voor.
Zijn reactie was erg gelaten want hij vond het al vreemd dat die cadeautjes zo precies in de schoenen terecht kwamen!?! Nadat we vertelde dat ze met kerst deze cadeautjes kregen was het helemaal goed.

Maar afgelopen zondag hadden Edwin en ik toch nog een paar kleine dingetjes als grap bij de openhaard gelegd met twee schoentjes erbij met M&M's erin. Het openhaardgordijn hadden we opzij geschoven en nu maar zien.
Toen Bas 's-ochtends in die kamer kwam rende hij weer terug naar ons met de mededeling dat Hij toch gekomen was! Bas zei alleen maar dat hij het toch fijn en leuk vond dat hij toch was geweest. We hebben Maaike een dikke knipoog gegeven en het maar zo gelaten. 's-Avonds zei ik nog een keer dat het wel leuk was dat Sint die cadeautjes had gebracht en toen was zijn reaktie: "Nee mam, dat was jij!"
Wie houdt nu wie voor de gek?

Omdat het in Maaike's klas over allerlei verschillende feestdagen gaat, vroeg de juf van haar of ik in de klas over Sinterklaas wilde vertellen. Ze wist dat dat een feestdag voor kinderen in Nederland was.
En dat heb ik gedaan aan de had van een boek.
Verder heb ik nog pepernoten gebakken, die waren erg gewild. Dus heb ik nog een tweede partij bij de klas afgeleverd. Ook heb ik over zwarte piet verteld, wat ik in eerste instantie moeilijk vond i.v.m. een eventuele discriminerende factor, maar ik heb de naam niet vertaald en gewoon gezegd dat Sinterklaas helpers heeft die wij "zwarte pieten" noemen. Dat ging prima.
We hebben het nog even over de kleren van de pieten gehad en die werd toch wel als beetje gek gevonden. Maar ze vonden het een prachtig verhaal.

Wisten jullie trouwens dat Sint uit Turkije kwam, en dat de kerstman van onze Sinterklaas af stamt? En dat het een tijdje verboden was om in Nederland Sinterklaas te vieren, dat was in de tijd van de protestanten. Je komt toch een hoop te weten als je allerlei gewone dingen moet uitleggen aan die "buitenlanders" hier.

Labels: , , ,