zondag, oktober 23, 2005

Pumkin Patch

Afgelopen woensdag is Bas op schoolreisje geweest naar een Pumkin Patch.
Dat doen veel scholen hier, en ik ging mee. Het was ook mijn eerste keer in een echte, originele, gele schoolbus.
Na eerst een veiligheidspraatje van 5 minuten van de chauffeur (o.a. waar de hendel bij zijn knieën zat zodat we de bus helemaal tot stilstand konden brengen) konden we weg. Ik dacht nog: "Hij heeft erg goed naar de film Speed gekeken".
Een Pumkin Patch is niets anders dan een braakliggend veld waarop ze heel veel pompoenen en hooibalen uitstallen. Van de hooibalen maken ze allerlei dingen, zoals een doolhof of een tunnel. Er rijdt een treintje rond waar ze in mogen en de kinderen krijgen allemaal uitleg hoe een pompoen groeit. De school was al een tijdje met het thema pompoen bezig op school, dus ze wisten allemaal dat de pompoen van een zaadje komt, die je in de grond moet stoppen en dat hij aan een rank boven de grond groeit. Wat ik niet wist, is dat de pompoen maar 90 dagen nodig heeft voordat ze hem kunnen oogsten. Volgens de juf wil ik ook geen pompoenenplant in de tuin, omdat hij nogal woekert. Weer wat geleerd.
Tijdens het bezoek moeten de kinderen allemaal achter de juf aan blijven lopen en tijdens de foto's die de ouders nemen, poseren ze natuurlijk ook allemaal braaf.
Maar daar had ik weer niet zo'n zin in, ik vind dat niet leuk, dus ik wilde dat de kinderen allemaal gekke bekken trokken en hun handen in de lucht staken. Ondertussen weten ze dat wel van mijn ochtenden op school, en ook de juf doet gewoon mee.
Ik snap het wel hoor, ze hebben hun verantwoordelijkheid, maar in Nederland mogen ze gewoon meer, en ik vind dat een ietsje pietsje spontaner.
Uiteindelijk kregen de kinderen allemaal nog een mooie pompoen mee naar huis, en hiermee is ons totaal op 7 van die mooie oranje pompoenen thuis gekomen.
Nu nog snijden, maar daar moet ik nog even mee wachten anders zijn ze met Halloween al rot.

Labels: , , , ,