dinsdag, september 11, 2007

Soccer - Voetbal

Gelukkig waren we dit jaar op tijd met inschrijven voor het voetbalseizoen. Bas zit dit jaar bij de jongens onder 8 jaar bij de AVYSL (Almaden Valley Youth Soccer League) en hun team heet de Vipers.
Iedere donderdagmiddag hebben ze 5 kwartier training en op zaterdag is er een wedstrijd. De eerste hebben we al gehad. In deze leeftijdsgroep gaat het voornamelijk om het plezier in het spel en niet zozeer om de competitie. De ouders moeten aan een kant van het veld blijven en de spelers zitten aan de andere kant.
Zo is er een regel dat er geen slidings gemaakt mogen worden. Indien men met meer dan 4 punten voor staat moet men het rustiger aan doen om de tegenpartij ook een kans te gunnen en meer van dat soort regels.
Nou heeft het voetbal (en alle andere sporten waar je aan deelneemt) de regel dat er ook een bepaald aantal uren verplicht door de ouders aan vrijwilligers werk verricht dient te worden. Dat kan bestaan uit het trekken van lijnen, coachen, scheidsrechteren, speciale events, transport, oppompen van ballen, coördineren van vrijwilligers en nog veel meer. Per speler dien je als ouder 3 uur per seizoen vrijwilligerswerk te doen. Zo niet, dan krijg je een rekening van $ 60,= en moet je het volgende seizoen in ieder geval $ 60,= vooraf betalen. Er is hier geen clubhuis, en dus krijgen alle families een snackschema, waarop staat wie wanneer verantwoordelijk is voor het meebrengen van drinken en een snack na afloop van de wedstrijd.
In Nederland zitten de clubs altijd zonder vrijwilligers en zijn het altijd dezelfde die de club draaiende houden. Ze zouden dit moeten introduceren.

Zondag was de fotodag. Ze begonnen met foto's nemen om 8 uur 's-ochtends! We hadden ons opgegeven om hierbij de verplichte vrijwilligersuren te voldoen. Om 7.00 uur werden we verwacht en kregen uitleg hoe deze dag in zijn werk zou gaan. Er waren 15 tenten opgezet met een tafeltje. Ieder team kreeg een tafel toegewezen zodat ze naar de daarachter zittende fotograaf konden.
Er was van alles te koop; koffie, thee, scones, muffins, suikerspinnen, ijs, fruitsappen noem maar op. Er speelde zelfs vanaf 10.00 uur een band.
Ons werk bestond uit het laten invullen van een formulier door de coach, een nummer zetten op dat formulier en zorgen dat de shirtjes ingestopt waren en de kinderen op lengte stonden. Erg ingewikkeld was het niet. Ze hebben gewoon meerdere handen nodig op zo’n dag.
De fotograaf kwam ze dan halen, maakte een paar foto's en daarna mochten ze weer gaan.
Deze hele dag duurde tot 3.00 uur ’s-middags voordat alle teams op de foto stonden. Maar gelukkig waren wij al om 10.00 uur afgewerkt en konden we naar het strand voor een gezellige barbecue met de collega's van Edwin.
Ons werk zit er op voor wat betreft het voetbal, nu de andere sporten nog, maar al met al vind ik dit een prima regeling.

Labels: , , , , ,

5 Comments:

At woensdag, september 12, 2007 2:32:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Klopt wel hoor je verhaal. Het is zo moeilijk om mensen wat aktief te krijgen. Toch verschilt het per vereniging. Bij het hockey van Fabienne wordt je gewoon 2 of 3 keer per jaar ingedeeld om 2 uur kantine dienst te draaien. Bij het voetbal van Yannick niet. Daar draaien ze echt op de mensen die wat willen doen. Ik draai per seizoen een stuk of 5, 6 kantinediensten op de zaterdagochtend van 8 tot 1, maar nog bellen ze vaak of ik nog een keer extra kan omdat ze geen mensen hebben. Schandalig met zoveel leden. Je zou toch wat meer van de ouders verwachten.....

 
At woensdag, september 12, 2007 11:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mats zou jaloer sworden al hijdit leest. Hij wil zooo graag voetballen. En dan niet alleen via school maar echt met trainen en wedstrijdjes/competitie enzo. Hopelijk zit er dat dit jaar wel voor hem in.
Dat enthouiast krijgen van vrijwilligers is prima opgelost bij jullie. Want vaak zijn het inderdaad dezelfde mensen die steeds 'de klos' zijn.

 
At donderdag, september 13, 2007 10:50:00 a.m., Blogger Carola said...

Bij jullie begint het ook al zo vroeg.
Goed idee om zo vrijwilligers aan het werken te krijgen. Hier zijn er ook altijd te weinig en diegene die dan helpen zijn meestal de mensen die echt weinig tijd hebben.

 
At donderdag, september 13, 2007 1:04:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hier is de voetbal ook begonnen, maar de eerste match was uitgeregend!!!

Hier wordt er van de ouders niets verwacht, buiten de snacks en drankjes... Ik vind het wel mooi opgelost! Zo doet iedereen wat!

Groetjes,

 
At maandag, september 24, 2007 12:16:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mijn naam is Jan-Roel en ik ben wat aan surfen omdat ik benieuwd ben hoe het Nederlanders vergaat in de US. Ben zelf (helaas) net terug van een vakantie in de Bay Area (bij familie in Campbell) en wil graag zo snel mogelijk weer terug. Ik heb heel lang zitten dubben of een overstap naar de US niet iets voor mij is. Iedere keer als ik daar ben voel ik me meteen thuis maar daarbij moet ik me wel steeds voorhouden dat het slechts een vakantie betreft en niet het daadwerkelijke leven aldaar. Evengoed zal het waarschijnlijk wel bij een droom blijven en zal ik mijn vakantiedagen zoveel mogelijk benutten voor reizen naar en door de US. En intussen blogs zoals die van jullie lezen voor inspiratie. Mijn collega's verklaren me voor gek omdat ik vrijwel al mijn vakanties in de US doorbreng :).

Groeten,
Jan-Roel uit Haarlem.

PS: een email sturen lukte om een of andere reden niet dus heb ik het maar op deze manier gedaan.

 

Een reactie posten

<< Home